mardi 9 avril 2013

5ème classe Groupe 1 et 2 (semaine 15)



      La famille (fortsättning och avsluttning)


Mål:
 - du ska kunna nämna de olika familjemedlemmar
 - du ska kunna presentera din familj.

Beroende på hur långt du har kommit i ditt arbete med familjen, ska du :

- börja med din beskrivning av din familj. Vad kan du säga  för varje familjemedlem: ålder, var de bor/bodde, vad de har/hade för yrke, vad de tycker om/tyckte om, etc.? 
Försök säga så mycket du kan. 
Gå gärna tillbaka till övningar du gjorde på bloggen för att få lite inspiration.

- jobba vidare med beskrivningen av din familj. Vad kan du säga mer för varje familjemedlem: ålder, var de bor/bodde, vad de har/hade för yrke, vad de tycker om/tyckte om, etc.? 
Försök säga så mycket du kan. 
Gå gärna tillbaka till övningar du gjorde på bloggen för att få lite inspiration.

- illustrera din presentation med ett familjeträd. Googla gärna för att se hur ett familjeträd ser ut.


Under lektionen, märkte jag att ni behöver träna följande grammatiska punkter:

- je, tu, il, elle (jag, du, han, hon)

- avoir/être (att ha/att vara)

- elle aime/elle n'aime pas (hon tycker om/hon tycker inte om)

- Mon, ton, son och ma, ta, sa (min, din, hans/hennes/sin)

Här kommer några övningar:

Exercice 1: kompletera meningarna med de olika böjningar av être (att vara)

Exercice 2: kompletera meningarna med de olika böjningar av être (att vara)

Exercice 3: kompletera meningarna med de olika böjningar av avoir (att ha)

Exercice 4: kompletera meningarna med de olika böjningar av avoir (att ha)

Lyssna och träna (exercice 5 : klick på bilden och lägg den på motsvarande symbol efter att ha hört meningen)

Titta och träna  (exercice 6 : kompletera meningarna med den possessiva pronomen som passar)