La famille (fortsättning och avsluttning)
Mål:
- du ska kunna nämna de olika familjemedlemmar
- du ska kunna presentera din familj.
Beroende på hur långt du har kommit i ditt arbete med familjen, ska du :
- börja med din beskrivning av din familj. Vad kan du säga för varje familjemedlem: ålder, var de bor/bodde, vad de har/hade för yrke, vad de tycker om/tyckte om, etc.?
Försök säga så mycket du kan.
Gå gärna tillbaka till övningar du gjorde på bloggen för att få lite inspiration.
- jobba vidare med beskrivningen av din familj. Vad kan du säga mer för varje familjemedlem: ålder, var de bor/bodde, vad de har/hade för yrke, vad de tycker om/tyckte om, etc.?
Försök säga så mycket du kan.
Gå gärna tillbaka till övningar du gjorde på bloggen för att få lite inspiration.
- illustrera din presentation med ett familjeträd. Googla gärna för att se hur ett familjeträd ser ut.
Under lektionen, märkte jag att ni behöver träna följande grammatiska punkter:
- je, tu, il, elle (jag, du, han, hon)
- avoir/être (att ha/att vara)
- elle aime/elle n'aime pas (hon tycker om/hon tycker inte om)
- Mon, ton, son och ma, ta, sa (min, din, hans/hennes/sin)
Här kommer några övningar:
Exercice 1: kompletera meningarna med de olika böjningar av être (att vara)
Exercice 2: kompletera meningarna med de olika böjningar av être (att vara)
Exercice 3: kompletera meningarna med de olika böjningar av avoir (att ha)
Exercice 4: kompletera meningarna med de olika böjningar av avoir (att ha)
Lyssna och träna (exercice 5 : klick på bilden och lägg den på motsvarande symbol efter att ha hört meningen)
Titta och träna (exercice 6 : kompletera meningarna med den possessiva pronomen som passar)
Under lektionen, märkte jag att ni behöver träna följande grammatiska punkter:
- je, tu, il, elle (jag, du, han, hon)
- avoir/être (att ha/att vara)
- elle aime/elle n'aime pas (hon tycker om/hon tycker inte om)
- Mon, ton, son och ma, ta, sa (min, din, hans/hennes/sin)
Här kommer några övningar:
Exercice 1: kompletera meningarna med de olika böjningar av être (att vara)
Exercice 2: kompletera meningarna med de olika böjningar av être (att vara)
Exercice 3: kompletera meningarna med de olika böjningar av avoir (att ha)
Exercice 4: kompletera meningarna med de olika böjningar av avoir (att ha)
Lyssna och träna (exercice 5 : klick på bilden och lägg den på motsvarande symbol efter att ha hört meningen)
Titta och träna (exercice 6 : kompletera meningarna med den possessiva pronomen som passar)