mercredi 10 avril 2013

4ème classe Groupe 1 et 2 (semaine 15)



      Den här veckan fortsätter vi att träna med fritidsaktiviteter och att beskriva någon. Gå gärna genom vad som gjordes vecka 11 och 12.


Till torsdagen den 18 april (vecka 16)

- ska ni ha skrivit i franska häftet om era egna fritidsaktiviteter (se Blogg, 4ème classe, groupe 1 et 2, semaine 11)

- ska ni ha skrivit klart beskrivningen av South-Park karakteren på en halv sida, + ritat klart karakteren på andra sidan.

Jag samlar ihop ert arbete då.



Till torsdagen den 25 april (vecka 17)

- ska ni gå genom vad vi har gjort hithills inför provet, dvs:

a) les jours de la semaine (veckodagar)
b) les mois de l'année
c) les loisirs (fritidsaktiviteter)
d) décrire quelqu'un (beskriva någon: vad han tycker om/inte tycker om, hur ahn/hon ser ut, etc.)
      
Allt kan tränas på bloggen. Vad gäller grammatik, träna gärna övningarna som finns hos 5ème classe, Groupe 1 et 2 (semaine 15).

Har ni frågor är ni välkomna att ta kontakt med mig :0)


Vecka 18 byter vi ämne, och är välkomna med förslag.

6ème classe Groupe 2 (semaine 15)



     Den här veckan förtsätter vi med ämnet hos läkaren (chez le médecin).



     Till onsdagen den 17 april (vecka 16), ska ni ha skrivit klart er dialog och träna på det. Inget papper tillåts.
     Vi kommer att filma dialogerna och ni är välkomna att klä ut er om önskas :0)


     Onsdagen den 24 april (vekca 17), kommer ni att ha prov på vad som gjordes hithills och därför behöver ni gå genom följande:

    - les parties du corps

    - le vocabulaire de la visite chez le médecin

  Ett bra sätt att träna är att göra om övningarna på bloggen. Vad gäller grammatik, träna gärna övningarna som finns hos 5ème classe, Groupe 1 et 2 (semaine15).
Har ni frågor, är ni välkomna att fråga mig :0)


Vecka 18 börjar vi med ett ny ämne: att handla (mat, kläder, etc.)

6ème classe Groupe 1 (semaine 15)



     Den här veckan fortsätter vi att träna med fritidsaktiviteter och att beskriva någon. Gå gärna genom vad som gjordes vecka 11 och 12.



     Till onsdagen den 17 april (vecka 16)

     - ska ni ha skrivit i franska häftet om era egna fritidsaktiviteter (se Blogg, 5ème classe, groupe 1, semaine 11)

     - ska ni ha skrivit klart beskrivningen av South-Park karakteren på en halv sida, + ritat klart karakteren på andra sidan.

  Jag samlar ihop ert arbete då.



    Till onsdagen den 24 april (vecka 17)

    - ska ni gå genom vad vi har gjort hithills inför provet, dvs:

       a) les nombres (siffror)
       b) les jours de la semaine (veckodagar)
       c) les mois de l'année (månaderna)
       d) l'heure (tid)
       e) les loisirs (fritidsaktiviteter)

   Allt kan tränas på bloggen. Vad gäller grammatik, träna gärna övningarna som finns hos 5ème classe, Groupe 1 et 2 (semaine15).

Har ni frågor är ni välkomna att ta kontakt med mig :0)


   Vecka 18 byter vi ämne, och är välkomna med förslag.

 

mardi 9 avril 2013

5ème classe Groupe 1 et 2 (semaine 15)



      La famille (fortsättning och avsluttning)


Mål:
 - du ska kunna nämna de olika familjemedlemmar
 - du ska kunna presentera din familj.

Beroende på hur långt du har kommit i ditt arbete med familjen, ska du :

- börja med din beskrivning av din familj. Vad kan du säga  för varje familjemedlem: ålder, var de bor/bodde, vad de har/hade för yrke, vad de tycker om/tyckte om, etc.? 
Försök säga så mycket du kan. 
Gå gärna tillbaka till övningar du gjorde på bloggen för att få lite inspiration.

- jobba vidare med beskrivningen av din familj. Vad kan du säga mer för varje familjemedlem: ålder, var de bor/bodde, vad de har/hade för yrke, vad de tycker om/tyckte om, etc.? 
Försök säga så mycket du kan. 
Gå gärna tillbaka till övningar du gjorde på bloggen för att få lite inspiration.

- illustrera din presentation med ett familjeträd. Googla gärna för att se hur ett familjeträd ser ut.


Under lektionen, märkte jag att ni behöver träna följande grammatiska punkter:

- je, tu, il, elle (jag, du, han, hon)

- avoir/être (att ha/att vara)

- elle aime/elle n'aime pas (hon tycker om/hon tycker inte om)

- Mon, ton, son och ma, ta, sa (min, din, hans/hennes/sin)

Här kommer några övningar:

Exercice 1: kompletera meningarna med de olika böjningar av être (att vara)

Exercice 2: kompletera meningarna med de olika böjningar av être (att vara)

Exercice 3: kompletera meningarna med de olika böjningar av avoir (att ha)

Exercice 4: kompletera meningarna med de olika böjningar av avoir (att ha)

Lyssna och träna (exercice 5 : klick på bilden och lägg den på motsvarande symbol efter att ha hört meningen)

Titta och träna  (exercice 6 : kompletera meningarna med den possessiva pronomen som passar)

 





dimanche 7 avril 2013

Français Langue Maternelle classe 5 (semaine 15)




Semaine 15

Compréhension écrite

Exercice : Le but de cet exercice est de créer ton propre récit. Pour cela, choisis les différents ingrédients de ton histoire, et rédige l'histoire dans ton cahier de français.


Compréhension orale

1) Va sur le site internet du journal de ta naissance 
2) Écris ta date de naissance en haut à droite
3) Réponds aux questions suivantes:
      a) Quels sont les sujets traités?
    b) Quelle information t'a le plus surpris?
     c) Quelle information as-tu préféré ?

3ème classe Groupe 1 et 2 (semaine 15)



  La maison (fortsättning)


 Den här veckan fortsätter vi med att träna att beskriva innehållet av ett rum.


  Exercice 1: para ihop ord och objekt

  Exercice 2: para ihop bild och ord

  Exercice 3: först klick på de olika objekt och lyssna på vad de heter på franska.
                    Sen klick på "options" och välj "listening quiz". Du kommer att höra ett ord, klick på bilden som passar ihop.

 Exercice 4: rita ditt drömrum och beskriv hur det ser ut (gör det i din franska häfte)